Oli vielä vähän hämärää, kun heräsin hirvittävään päänsärkyyn. Ajattelin että parhaan päivän se kipu valitsi kun vappuna alkoi riepoa. Nyt kaikki luulevat että olen juhlinut vappua oikein olantakaa.
Painauduin takaisin peiton alle toivoen kivun hellittävän kun oikein hiljaa ja liikkumatta olen. Nukahdin onneksi vielä ja kun heräsin, oli jo puuro keitetty valmiiksi. Hivuttauduin syömään toivoen että se auttaisi. Mutta ei, piti turvautua särkypilleriin ja lisää liikkumatonta lepoa.

No, helpotti se puoleenpäivään mennessä. "Etiäinen" herätti, olin kuulevinani kissan naukuvan rappusilla ja lähdin laskemaan sitä sisälle. Ei näkynyt kissaa eikä muutakaan. Samassa vieras auto hurahti pihaan. Kiitos "etiäiselle" että herätti.

Mieluinen ystävä tuli pistäytymään ja siinä kahvikupin ääressä rupatellessa häipyi viimeinenkin jomotus päästä. Harmitti vähän, kun en ollut munkkeja vielä paistanut, mutta kun tartui toimeen iltapäivällä niin nyt on munkkeja, on hillomunkkeja, on munkkirinkeleitä ja vielä gluteenittomia munkkejakin.

Nyt olen tietysti selityksen velkaa, mistä se päätauti johtui. Niin... ei alkoholilla ollut osuutta asiaan. Tietenkään en mene vannomaan etten yhtään ollut sitä lientä maistanut. Jos tarkkuusalkometri olisi ollut käytettävissä, olisi viisari himpun verran voinut värähtää (tosin en tiedä millainen se tarkkuus-sellainen on). Mutta se määrä jonka vappu-aattona nautin kuuluu tekevän ihmisen vaan äkäiseksi, joten se ei ole syypää.
Todellinen syy löytyi pihalta. Olin koko edellisen päivän rapsuttanut pihamaata. Se sitten löi hartiat jumiin. Siinä syy tai sitten olen allerginen työnteolle. Kummankohan noista valitsisin?

Lumet ovat häipyneet tyystin näiltä main. Sillä aikaa olivat haihtuneet taivaan tuuliin  kun olin poissa kotoa. Krookukset olivat putkahtaneet kukkimaan ja tulppaanitkin lykkäävät lehti ruusukettaan kovaa vauhtia ylös. Mutta lämpimät päivät näköjään odotuttavat. Tänäänkin mittari näytti +10 ast. mutta tuuli oli kovaa, tuntui että korvatkin irtoaa tuulessa. Yöksi tyyntyy ja pakkasen puolelle peräti mittarin merkki valuu. Olen jo ruusu penkistäni talvi katteet poistanut, niin piti etsiä harsokate suojaamaan ruusun taimia.

Onneksi ei lunta tänä vappuna satanut, on niitä sellaisiakin nähty.