No ompa aika vilahtanut aivan huomaamatta. Se oli juhannus ja kesäkuu kun viimeksi kirjoittelin, nyt on käden ojennuksen päässä jo lokakuu. Yritetäämpä tämä epäkohta korjata. Nimittäin tämä kirjoitustauko.

Meidän puuliiterissä on ampiaispesä. Miten suuri, sitä en tiedä, asukkaita tuntuu vaan olevan reilusti. Siitä liiteristä ei muut uskalla puita hakea kuin minä. Eikä ne ole mitään pahaa minulle tehneetkään.

Jännä on seurata niitä kun olen mennyt puukassia täyttämään. Alkuun, noin 5 - 6 metrin päässä ei näy enemmälti liikettä. Pesä on sellaisen hella/saunapuu kasan sisällä. Kun otan muutaman askelen niin ulkopuolelta suhahtaa 1 "suihkari" mennen puiden sekaan ja samassa ulos pöllähtää monta pörisijää. En lähde karkuun vaan työnnyn sisälle liiteriin. Jopa alkaa olla kavereita ympärilläni, törmäilevät tukkaani ja kutittavat siivillään poskiani peräti. Mutta eivät käy piikittelemään. Miksi käviskään, enhän minä niille mitään tee, en häiritsekään, kun otan puita aivan toisesta kohdasta.

Kun olen saanut kassini täytettyä ja lähden pois niin nämä pikku pörriäiset palaavat puukasan sisällä sijaitsevaan pesäänsä ja liiteri hiljenee, jokunen vaan jää ulkopuolelle vartioon.

Vielä tänä aamuna olivat hereillä vaikka oli jo ilma jäähtynyt. Nyt kuulemma odotellaan pakkasia, että voidaan eliminoida tämä yhdyskunta, voivat toisetkin puita hakea. Toisaalta tuntuu kurjalta hävittää toisten koti, kun ovat olleet niin kilttejä koko kesän.